Työn perustiedot
Työn nimi
Named Clothing
Työn suunnitteluun osallistuneet yritykset
Paja Design Agency & Lunta Labs
Työn tuotantoon osallistuneet yritykset
Lunta Labs
Asiakas
Named Clothing
Kilpailukategoria(t) jotka esittelysivu kattaa
Paras pienen budjetin verkkosivusto
Budjetti
7500€ + (2600€ jatkokehitys)
Linkki kilpailutyöhön
Työn esittely
Lähtökohdat
Named Clothing - design vaatteiden ompelukaavoihin keskittyneen yrityksen verkkokaupan uudistaminen vastaamaan kasvavaa kysyntää.
Named Clothing Oy:n seitsemän vuotta sitten rakennettu verkkokauppa oli jäänyt ajasta jälkeen jatkokehityksestä huolimatta. Verkkokaupan käytettävyys ja ominaisuudet eivät enää vastannut moninkertaistuneen ja kansainvälistyneen myynnin tarpeita. Suurin yksittäinen kompastuskivi oli heikko mobiilikäyttökokemus.
Rima asetettiin asiakkaan toimesta korkealla ja toiveissa oli saada niin visuaaliselta ilmeeltään kuin käytettävyydeltään kymmenen kertaa kilpailijoiden kauppoja parempi lopputulos.
Strategia
Vanha ajan patinoima verkkokauppa heitettiin romukoppaan ja uuden kaupan suunnittelua lähdettiin tekemään täysin puhtaalta pöydältä ilman rajoitteita. Syvälliseen analyysiin pohjalta saatiin vahva ymmärrys mitkä asiat vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen. Kun vanha kauppa ei ollut rasitteena voitiin uudistus toteuttaa ennakkoluulottomasti vanhoihin kaavoihin kangistumatta. Verkkokaupan jokainen osa-alue otettiin tarkasteluun ja mietittiin uusiksi.
Tavoitteena oli parantaa mobiilikäyttökokemus sekä tuoda uusi brändi näyttävästi esille myös verkkokaupassa.
Named Clothingin asiakkaista suurin osa tulee ulkomailta, joten rajallisista resursseista johtuen päätettiin panostaa englanninkieliseen sivustoon ja pudottaa suomen kieli.
Luova ratkaisu
Suunnittelun tavoitteena oli nostaa verkkokaupan visuaalinen ilme ja käytettävyys samalle tasolle myynnissä olevien ainutlaatuisten tuotteiden kanssa. Verkkokaupan käyttöliittymästä suunniteltiin uuden brändi ilmeen pohjalta minimalistisen selkeä, jotta näyttävät tuotteet pääsevät oikeuksiinsa. Käyttökokemusta sulavoitettiin lisäämällä ominaisuuksia, jotka helpottavat asiakasta löytämään laajasta valikoimasta hänen mieltymykseensä ja taitotasoonsa sopivan ompelukaavan.
Toteutus
Verkkokauppa-alustaksi valittiin Shopify, joka skaalautuu mainiosti globaalin verkkokaupan tarpeisiin. Koska oli tärkeää tuoda Named Clothingin yksilöllistä brändiä esille mahdollisimman hyvin, toteutettiin Shopify:n ulkoasuteema alusta asti itse. Interaktiiviset komponentit rakennettiin käyttämällä Reactia, jotta niiden ylläpito olisi mahdollisimman vaivatonta myös tulevaisuudessa.
Tulokset
Asiakas oli erittäin tyytyväinen uudistetun verkkokaupan visuaaliseen ilmeeseen, toiminnallisiin parannuksiin sekä parempaan käytettävyyteen niin kauppiaan kuin ostajan näkökulmasta. Verkkokaupasta on saatu paljon positiivista palautetta asiakkailta niin helppokäyttöisyydestä kuin kauniista ja raikkaasta ulkoasusta.