Named Clothing

Työn perustiedot

Työn nimi

Named Clothing

Työn suunnitteluun osallistuneet yritykset

Paja Design Agency & Lunta Labs

Työn tuotantoon osallistuneet yritykset

Lunta Labs

Asiakas

Named Clothing

Kilpailukategoria(t) jotka esittelysivu kattaa

Paras pienen budjetin verkkosivusto

Budjetti

7500€ + (2600€ jatkokehitys)

Linkki kilpailutyöhön

https://www.namedclothing.com

Työn esittely

Lähtökohdat

Named Clothing - design vaatteiden ompelukaavoihin keskittyneen yrityksen verkkokaupan uudistaminen vastaamaan kasvavaa kysyntää.

Named Clothing Oy:n seitsemän vuotta sitten rakennettu verkkokauppa oli jäänyt ajasta jälkeen jatkokehityksestä huolimatta. Verkkokaupan käytettävyys ja ominaisuudet eivät enää vastannut moninkertaistuneen ja kansainvälistyneen myynnin tarpeita. Suurin yksittäinen kompastuskivi oli heikko mobiilikäyttökokemus. 

Rima asetettiin asiakkaan toimesta korkealla ja toiveissa oli saada niin visuaaliselta ilmeeltään kuin käytettävyydeltään kymmenen kertaa kilpailijoiden kauppoja parempi lopputulos.

Strategia

Vanha ajan patinoima verkkokauppa heitettiin romukoppaan ja uuden kaupan suunnittelua lähdettiin tekemään täysin puhtaalta pöydältä ilman rajoitteita. Syvälliseen analyysiin pohjalta saatiin vahva ymmärrys mitkä asiat vaikuttavat ostopäätöksen syntymiseen. Kun vanha kauppa ei ollut rasitteena voitiin uudistus toteuttaa ennakkoluulottomasti vanhoihin kaavoihin kangistumatta. Verkkokaupan jokainen osa-alue otettiin tarkasteluun ja mietittiin uusiksi.

Tavoitteena oli parantaa mobiilikäyttökokemus sekä tuoda uusi brändi näyttävästi esille myös verkkokaupassa.

Named Clothingin asiakkaista suurin osa tulee ulkomailta, joten rajallisista resursseista johtuen päätettiin panostaa englanninkieliseen sivustoon ja pudottaa suomen kieli.

Luova ratkaisu

Suunnittelun tavoitteena oli nostaa verkkokaupan visuaalinen ilme ja käytettävyys samalle tasolle myynnissä olevien ainutlaatuisten tuotteiden kanssa. Verkkokaupan käyttöliittymästä suunniteltiin uuden brändi ilmeen pohjalta minimalistisen selkeä, jotta näyttävät tuotteet pääsevät oikeuksiinsa. Käyttökokemusta sulavoitettiin lisäämällä ominaisuuksia, jotka helpottavat asiakasta löytämään laajasta valikoimasta hänen mieltymykseensä ja taitotasoonsa sopivan ompelukaavan.

Toteutus

Verkkokauppa-alustaksi valittiin Shopify, joka skaalautuu mainiosti globaalin verkkokaupan tarpeisiin. Koska oli tärkeää tuoda Named Clothingin yksilöllistä brändiä esille mahdollisimman hyvin, toteutettiin Shopify:n ulkoasuteema alusta asti itse. Interaktiiviset komponentit rakennettiin käyttämällä Reactia, jotta niiden ylläpito olisi mahdollisimman vaivatonta myös tulevaisuudessa.

Tulokset

Asiakas oli erittäin tyytyväinen uudistetun verkkokaupan visuaaliseen ilmeeseen, toiminnallisiin parannuksiin sekä parempaan käytettävyyteen niin kauppiaan kuin ostajan näkökulmasta. Verkkokaupasta on saatu paljon positiivista palautetta asiakkailta niin helppokäyttöisyydestä kuin kauniista ja raikkaasta ulkoasusta.